ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS
Oppikirja: Särmä. Suomen kieli
ja kirjallisuus
Toim. Leija Arvassalo, Eeva
Lahdenmäki, Tiina Talvitie
Työkirja: Särmä. Tehtäviä 1 - 6
ÄI0 (kurssitarjottimessa ÄI10)
Kurssilla
kerrataan kielenhuollon ja kieliopin keskeiset käsitteet. Kurssilla käydään
läpi referoinnin periaatteet sekä lehtitekstilajit. Kurssilla kerrataan
kaunokirjallisuuden keskeiset käsitteet ja harjoitellaan erilaisten tekstien
tulkintaa ja analysointia.
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Opiskelijan käsitys monimuotoisista teksteistä ja
vuorovaikutuksesta syvenee. Hänen monilukutaitonsa sekä kykynsä toimia
vuorovaikutustilanteissa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti
lisääntyvät. Hän harjaantuu tarkkailemaan ja kehittämään omia taitojaan
kuuntelijana, puhujana, lukijana ja kirjoittajana erilaisissa ympäristöissä.
Opiskelija kehittää taitoaan tulkita, tuottaa ja arvioida
erilaisia tekstejä ja niiden ilmaisutapoja, monipuolistaa käsitystään
kirjoittamisesta, lukemisesta ja puhumisesta vuorovaikutuksellisena,
yhteisöllisenä ja yksilöllisenä ilmiönä, syventää käsitystä itsestään tekstien
tulkitsijana ja tuottajana, lisää tietojaan ja taitojaan puhumisesta ja
ryhmäviestinnästä.
Keskeiset sisällöt
• oman viestijäkuvan kehittyminen puhujana, kuuntelijana, kirjoittajana
ja lukijana
• tekstin käsite ja tekstilajit: kertovat, kuvaavat,
ohjaavat, kantaa ottavat ja pohtivat tekstit ja niiden yhdistelmät
• tekstikokonaisuuden rakentuminen, tekstien tavoitteen,
kontekstin, sisällön, rakenteen ja näkökulmien erittely sekä tiedon
soveltaminen omaan ilmaisuun
• tekstien monimuotoisuus, erityisesti mediatekstit ja kuvat
mediassa
• tekstien moniäänisyys
• proosan erittely ja tulkinta: fiktiiviset ja faktatekstit,
erityisesti romaanien ja novellien analyysi
• tiedonhankinnan ja arvioinnin taidot, verkkolukeminen,
lähdekritiikki, lähdeviittaukset
• tekstien referointi, kommentointi ja aineiston pohjalta
kirjoittaminen sekä yhdessä kirjoittaminen
• ryhmäviestintätaidot ja ryhmädynamiikka tavoitteellisessa
ryhmäkeskustelussa
ÄI2 Kieli, kulttuuri ja identiteetti
Opiskelijan käsitys kielen ja muiden ilmaisutapojen
merkityksiä rakentavasta luonteesta, kielen vaihtelusta, kulttuurin
merkityksestä ja vuorovaikutuksesta monipuolistuu. Opiskelija saa yleiskuvan
siitä, mikä merkitys kielellä ja kulttuurilla on yksilön identiteetille ja
yhteiskunnalle.
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija syventää kieli- ja
tekstitietoisuuttaan sekä ymmärtää kielen ja kirjallisuuden yhteiskunnallisen,
yksilöllisen, yhteisöllisen ja merkityksiä rakentavan tehtävän, oppii
ymmärtämään kielen rakenteita ja käyttämään kieliopillisia käsitteitä tekstejä
eritellessään, ymmärtää suomen kielen aseman maailman kielten joukossa,
ymmärtää Suomen kulttuurisen ja kielellisen moninaisuuden, äidinkielen ja
kielitaidon sekä tiedon- ja tieteenalojen kielten merkityksen, oppii
suunnittelemaan, muokkaamaan ja laatimaan puhuttuja ja kirjoitettuja
asiatekstejä, antamaan ja vastaanottamaan palautetta sekä arvioimaan puhe- ja
kirjoitustaitojaan.
Keskeiset sisällöt
• kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin merkitys identiteetin
rakentamisessa
• kielen rakenteiden ja muiden merkityksiä rakentavien
ilmaisutapojen analyysi, kielen metaforisuus
• suomen kielen vertailu muihin kieliin, kielen vaihtelu ja
muuttuminen, kirjakielen normit, kehittäminen ja ohjailu, Suomen kielellinen ja
kulttuurinen moninaisuus, kielen ja kulttuurin yhteys, monikielisyys, kielten
elinvoimaisuus
• kurssin teemaan liittyviä fiktiivisiä ja faktatekstejä
• kirjoittaminen prosessina: ideointi, suunnittelu, aiheen
rajaus ja näkökulman valinta, jäsentely, palautteen antaminen ja
vastaanottaminen, muokkaaminen, tyylin hionta, otsikointi ja viimeistely
• informatiivisen puheenvuoron rakentaminen ja esittäminen
sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen
ÄI3 Kirjallisuuden keinoja ja tulkintaa
Opiskelijan käsitys kaunokirjallisuudesta, kielen
taiteellisesta tehtävästä ja sen kulttuurisesta merkityksestä syvenee.
Opiskelija harjaantuu tulkitsemaan kaunokirjallisia tekstejä ja nauttimaan
kaunokirjallisuudesta sen eri muodoissaan.
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija harjaantuu lukemaan
fiktiivisiä tekstejä analyyttisesti ja eläytyen sekä omaa lukemistaan
reflektoiden, syventää käsitystään kaunokirjallisuudesta ja sen
vaikutuskeinoista, monipuolistaa taitoaan eritellä ja tulkita kaunokirjallisuutta
sopivaa käsitteistöä ja lähestymistapaa hyödyntäen ja oppii perustelemaan
tulkintaansa, oppii ymmärtämään kielen poeettista luonnetta ja syventää
ryhmäviestintätaitojaan.
Keskeiset sisällöt
• kaunokirjallisuuden lajit sekä niiden moninaisuus ja muuttuvuus
• monitulkintaisuus, kielen kuvallisuus ja tekstuaaliset
keinot kaunokirjallisuudessa ja omissa teksteissä
• proosan, lyriikan ja draaman erittely ja tulkinta,
erityisesti näytelmien ja runojen analyysi
• monimuotoisten tekstien kerronnan ja ilmaisun tarkastelua,
esimerkiksi teatterin, elokuvan ja taidekuvien erittelyä ja tulkintaa
• kirjallisuuden pohjalta kirjoittaminen
• tavoitteellinen kirjallisuuskeskustelu sekä keskustelun
erittelyä ja arviointia ryhmä- taitojen näkökulmasta
ÄI4Tekstit ja vaikuttaminen
Opiskelija oppii tarkastelemaan monimuotoisia tekstejä ja
niiden ilmaisutapoja sekä vuorovaikutusta erityisesti vaikuttamisen ja
osallisuuden näkökulmista. Hän perehtyy vaikuttamisen ja argumentoinnin
keinoihin sekä syventää niihin liittyviä tietoja ja taitoja.
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija syventää kriittistä
lukutaitoaan, erityisesti medialukutaitoaan, osaa perustella niin kirjoittajana
kuin puhujanakin monipuolisesti näkemyksiään, oppii tarkastelemaan ja
arvioimaan tekstejä ja niiden välittämiä arvoja esimerkiksi ideologisista ja
eettisistä lähtökohdista ja osaa tarkastella kirjallisuuden, muun taiteen ja
median yhteiskunnallista vaikutusta ja kulttuurista merkitystä.
Keskeiset sisällöt
• vaikuttamisen ja argumentoinnin tavat sekä retoriset
keinot
• vaikuttamisen kielelliset ja visuaaliset keinot
• tekstien ideologisuuden tunnistaminen, mielipiteen ja
tutkimustiedon erot, tiedon ja tieteenalojen puhetavat ja näkökulmat,
tiedonhankinta ja -hallinta, viestinnän eettisyys
• sananvapaus, sensuuri, lähdekritiikki, tekijänoikeudet,
mediakritiikki
• kantaa ottavan ja vaikuttavan kauno- ja
tietokirjallisuuden keinoja ja lajeja
• argumentointitaidot, kantaa ottavien kirjoitusten ja
puheenvuorojen harjoittelu
ÄI5Teksti ja konteksti
Opiskelija oppii tarkastelemaan tekstejä ja niiden
konteksteja. Opiskelija harjaantuu erittelemään, tulkitsemaan ja tuottamaan
erityylisiä ja -lajisia tekstejä.
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan
tekstejä niiden maantieteellisissä, kielellisissä, ajallisissa ja
kulttuurisissa konteksteissa ja suhteessa muihin teksteihin, oppii erittelemään
tekstien tyylipiirteitä, kehittää ja laajentaa omia suullisia ja kirjallisia
ilmaisutapojaan, tuntee suomalaisen kaunokirjallisuuden ja
maailmankirjallisuuden keskeisiä teoksia sekä teemoja ja osaa sijoittaa ne
kulttuurikontekstiinsa.
Keskeiset sisällöt
• tekstien tarkastelua ihmiskuvan, maailmankuvan, arvo- ja
aatemaailman ilmentäjinä sekä tekstin ilmestymisajankohdan että nykyajan
kontekstissa
• tyylin vaikutus tekstiin ja kielenhuoltoa tyylin
näkökulmasta
• suomalaisen ja maailmankirjallisuuden keskeisiä teoksia
• kirjallisuusaiheisia kirjoitus- ja puhetehtäviä,
esimerkiksi puheenvuoro, draama, essee
ÄI6 Nykykulttuuri ja kertomukset
Kurssi on tarkoitettu yo-kirjoituksiin valmistautuville
opiskelijoille. Opiskelija oppii tarkastelemaan nykykulttuurin ilmiöitä
erityisesti kertomusten ja kertomuksellisuuden näkökulmasta. Kurssin tavoitteena
on, että opiskelija perehtyy ajankohtaisiin teksteihin ja ilmiöihin, syventää
käsitystään kielen ja tekstien merkityksestä kulttuurissa, syventää käsitystään
kertomuksista ja kertomuksellisuudesta kulttuurien keskeisenä ilmiönä sekä kerronnan
ja ilmaisun keinoista, tuntee Suomen ja muiden maiden nykykirjallisuuden ja
-kulttuurin keskeisiä teoksia ja teemoja sekä oppii toimimaan eettisesti ja
rakentavasti vuorovaikutustilanteissa.
Keskeiset sisällöt
• tekstien ymmärrettävyyden, havainnollisuuden ja eheyden
harjoittelua sekä kielenhuoltoa
• kirjoittaminen
monipuolisen aineiston pohjalta, kuten fiktiivisten ja faktatekstien sekä
monimuotoisten tekstien pohjalta
• tekstitiedon ja -analyysin syventäminen, kielen,
kirjallisuuden, kuvan ja median käsitteiden käyttö tekstien erittelyssä,
tulkinnassa ja arvioinnissa
• fiktiivisten ja faktatekstien sekä monimuotoisten tekstien
analysointia eri näkökulmista, esseen kirjoittamisen harjoittelu